Una llei per protegir, no per incapacitar
En la segona part de la jornada va intervenir el senyor David Mayor, fiscal de la Unitat de Discapacitat i Majors, de la Fiscalia General de l'Estat. Mayor va exposar el marc legal actual, regulat per la llei 8/2021, del 2 de juny, per la qual es reforma la legislació civil i processal per al suport a les persones amb discapacitat en l'exercici de la seva capacitat jurídica. Aquesta llei ha suposat un abans i un després a l'àmbit de la protecció jurídica de les persones que presenten algun tipus de discapacitat i a nosaltres, els professionals del SEAP, ens ha obert una finestra en l'exercici de la protecció de les persones grans que són víctimes de maltractaments. A partir d’aquesta llei, ja no s’incapacita les persones sinó que s’estableixen els àmbits en els quals la persona necessita una protecció, per exemple, en l’àmbit econòmic o en el de salut. En d’altres
paraules: protegir però no incapacitar.
La jornada va finalitzar amb la intervenció del doctor Pedro Cano, director general de la Direcció de Persones Grans de la Generalitat de Catalunya. En les seves paraules va traçar les línies d'actuació de la Generalitat en relació amb l'atenció a la gent gran. A més, i això ens va resultar especialment rellevant, va lloar el model d'intervenció del SEAP no solament pel que fa als principis que guien la seva actuació sinó, també, per la projecció, cada vegada més àmplia, arreu del territori del Baix Llobregat. Fora desitjable que aquest model es pogués generalitzar a la resta del territori de Catalunya i, potser també, de tot l’estat espanyol.
No vull acabar aquest article sense expressar l’agraïment dels membres del SEAP al conjunt de professionals que han confiat i confien en nosaltres, també al Consell Comarcal del Baix Llobregat que, des dels inicis, ha cregut en aquest servei. Finalment, un agraïment molt especial al doctor Pedro Cano i al senyor David Major, pel seu suport i assessorament.